Czemu sprzyja nieprawidłowe oddychanie przez usta?

Niedostateczne dotlenienie układu nerwowego - w efekcie: zaburzenia koncentracji uwagi, zwiększona męczliwość, tj, trudności w nauce.

 

Częste infekcje górnych dróg oddechowych - w efekcie: powiększenie migdałków podniebiennych, migdałka gardłowego (trzeciego migdała).

 

Zaburzenia gospodarowania powietrzem - w efekcie: krótki wdech i wydech, niska sprawność przepony, stąd przyspieszone tempo mówienia i dobieranie powietrza podczas wypowiedzi.

 

Wady postawy - pozorne zapadnięcie mostka, z powodu słabej pracy mięśni klatki piersiowej - w efekcie hiperlordoza odcinka lędźwiowego i szyjnego.

 

Hipotonia mięśnia okrężnego warg, niewydolność warg, wiotkość mięśni policzkowych - w efekcie: trudności ze sprawnym jedzeniem oraz wydmuchiwaniem/oczyszczaniem nosa.

 

Obniżone napięcie i wiotkość mięśni żwaczy - w efekcie problemy z przeżuwaniem pokarmów, stąd ewentualne problemy i choroby układu pokarmowego.

 

Nieprawidłowy spoczynek języka i połykanie - z powodu braku unoszenia języka (pionizacji), niezbędne wizyty u logopedy.

 

Wady wymowy - w efekcie międzyzębowa wymowa, wymagająca terapii logopedycznej przez okres do dwóch lat.

 

 

Jak stymulować rozwój mowy?

Pierwszym ważnym i naturalnym ćwiczeniem, które usprawnia język, wargi, podniebienie i żuchwę jest karmienie piersią. Następnie picie z kubka, jedzenie łyżeczką oraz samodzielne żucie i gryzienie pokarmów doskonalą tę funkcję. Mają również wpływ na prawidłowy zgryz oraz połykanie. Warto więc, jak najwcześniej zrezygnować ze smoczka oraz z butelki.

Częste oczyszczanie nosa z wydzieliny ułatwi dziecku oddychanie przez nos, a nie przez usta, co jest bardzo ważne przy mówieniu. Jeśli infekcje z katarem pojawiają się zbyt często, warto skonsultować problem z lekarzem laryngologiem lub alergologiem.

Warto również stymulować percepcję słuchową przez śpiewanie piosenek, słuchanie muzyki, zabawy z dźwiękami, granie na instrumentach, naśladowanie rytmu.

Dzięki rozmowie z dzieckiem rozwijamy kompetencje językowe, dziecko poszerza zasób słownictwa, nabywa umiejętność posługiwania się prostymi zdaniami. Wspólne czytanie, słuchanie bajek, wierszyków, wyliczanek stymuluje mowę dziecka, a także buduje więź emocjonalną między rodzicami a dzieckiem.