Fiku - Miku mój języku

 

Ważną rolę w realizacji dźwięków mowy odgrywa sprawny aparat artykulacyjny. Niestety częstą przyczyną wad wymowy u dzieci jest obniżona sprawność aparatu artykulacyjnego: języka, warg, podniebienia i żuchwy lub ich niewłaściwe napięcie.

Dziecko, które nie potrafi wykonać precyzyjnych, celowych ruchów narządów mowy nie może wypowiedzieć niektórych głosek. Zamienia je na głoski łatwiejsze artykulacyjnie lub je zniekształca np.: głoski [k], [g] realizuje jako [t], [d], głoskę [r] jako [l], [j].

Bardzo ważną umiejętnością jest pionizacja języka (unoszenie końca języka w kierunku przedniej części podniebienia). Ta umiejętność odgrywa znaczącą rolę w procesie połykania oraz przy artykulacji głosek szeregu szumiącego [sz, ż, cz, dż], [l] oraz [r]. Czubek języka powinien dotykać wałka dziąsłowego za górnymi zębami także wtedy, gdy nie mówimy.

Jeżeli chcemy, aby dziecko prawidłowo artykułowało poszczególne głoski należy systematycznie ćwiczyć z naszą pociechą. Niech to będą krótkie, ale codzienne ćwiczenia w formie zabawy.

 

Ćwiczenia warg:

  • Puszczanie baniek mydlanych.
  • Przesuwanie powietrza w jamie ustnej.
  • Nadymanie policzków.
  • Cmokanie.
  • Przesuwanie warg zamkniętych na lewo i prawo.
  • Tworzenie ryjka rybki.
  • Czesanie warg (dolnej i górnej).
  • Chowanie dolnej i górnej wargi.
  • Dmuchanie przez słomkę płomienia świecy, kropli wody.
  • Przenoszenie przez słomkę skrawków papieru, płatków kukurydzianych.
  •  Parskanie.
  • Naśladowanie warkotu motoru.
  • Nadmuchiwanie baloników.

 

 

Ćwiczenia języka:

  • Malowanie czubkiem języka policzków.
  • Malowanie czubkiem języka podniebienia twardego.
  • Oblizywanie językiem warg wysmarowanych Nutellą.
  • Czyszczenie językiem zębów górnych i dolnych.
  • Dotykanie czubkiem języka nosa i brody.
  • Wolne, a potem coraz szybsze przesuwanie języka wąskiego
    na boki przy rozchylonych wargach.
  • Masowanie językiem zębów, wałka dziąsłowego i podniebienia.
  • Żucie języka.
  • Delikatne przygryzanie języka.
  • Kląskanie.
  • Zwijanie języka w trąbkę i dmuchanie.
  • Masowanie języka szczoteczką elektryczną.
  • Wysuwanie języka, chowanie go w tyle jamy ustnej.
  • Spacer języka – język raz na dole, raz na górze.
  • Składanie języka na pół.
  • Tworzenie „rynienki” z języka.
  • Pokazywanie i chowanie położonego na języku papierka.
  • Układanie warg w „dzióbek”.
  • Naśladowanie wargami rybki pijącej wodę.

 

Ćwiczenia żuchwy:

  • Szerokie otwieranie ust, jak przy wymawianiu głoski a, zęby są widoczne dzięki rozchylonym wargom.
  • Wysuwnie żuchwy, zakładanie i poruszanie dolnymi zębami po górnej wardze.
  • Cofanie żuchwy, zakładanie i poruszanie górnymi zębami po dolnej wardze i brodzie.
  • Naśladowanie przeżuwania.

 

Ćwiczenia podniebienia miękkiego:

  • Język wysunięty z szeroko otwartych ust, wdychanie i wydychanie powietrza ustami.
  • Kaszlenie z językiem wysuniętym z ust.
  • Nabieranie powietrza ustami, zatrzymanie w policzkach, następnie wypuszczanie nosem.
  • Przysysanie kolorowych kółeczek poprzez wciąganie powietrza przez rurkę i przenoszenie na obrazek muchomora, biedronki….
  • Chrapanie na wdechu i wydechu.
  • Wymawianie sylab:

ku - ko, ku -ko,

uku - oko, uku - oko,

kuku - koko, kuku - koko.


 

Polecam strony internetowe:

www.mimowa.pl

www.logofigle.pl

www.logopediapraktyczna.pl

 

 

BIBLIOGRAFIA:  

·         Ditfeld B., Spróbujmy mówić razem, Kraków 2004,

·         Datkun – Czerniak K., Logopedia. Jak usprawniać mowę dziecka?,

·         Rocławski B. (red), Opieka logopedyczna od poczęcia.

·         B. Rocławski (red), Opieka logopedyczna od poczęcia, Gdańsk 1989;

·         M. Skorek, Oblicza wad wymowy, Warszawa 1993;

·         I. Styczek, Logopedia, Warszawa 1981;

 

Zaklęcia do głoski [r]

      

Powtórz zaklęcia:

·         la la la la la la

·         lo lo lo lo lo lo

·         le le le le le le

·         lu lu lu lu lu lu

·         ly ly ly ly ly ly

·         plum plum plum plum

·         gul gul gul gul

·         lelum - polelum  lelum - polelum

·         lalolule  lalolule  lalolule

·         chlapu chlapu chlapu

·         klap klap klap klap

·         kle kle kle kle kle

·         nalaptada   nalaptada  nalaptada

·         neleptede  neleptede  neleptede

·         noloptodo  noloptodo  noloptodo

·         nuluptudu  nuluptudu  nuluptudu

·         nylyptydy   nylyptydy  nylyptydy

·         kto to tutaj  tak tupie?

·         to tato tutaj tak tupie

·         patataj patataj patataj

·         te te te te te te

·         ty ty ty ty ty ty

·         de de de de de

·         dy dy dy dy dy

·         teda - teda

·         tede - tede

·         tedo - tedo

·         tedu - tedu

·         tedy - tedy

·         tat - tedat

·         ente - dente

·         td td td td td

·         tdn tdn tdn tdn tdn

·         tll tll tll tll tll tll

·         tla tlo tlu tle tly

·         bda - pta

·         bdo - pto

·         bde -  pte

·         bdu - ptu

·         bdy - pty

·         bd bd bd bd bd bd

·         bda bdo bde bdu bdy

·         pta pto pte ptu pty

·         ble ble ble ble ble

·         la la la la trla

·         lo lo lo lo trlo

·         le le le le trle

·         lu lu lu lu trlu

·         li li li li trli

·         ly ly ly ly trly

·         tra tro trle trlu trly